Дуейн Джонсън изигра на филмовия фестивал във Венеция на премиерата на филма "The Smashing Machine" това, което критиците наричат определящо за кариерата му изпълнение, което донесе на режисьора Бени Сафди "Сребърен лъв" за най-добър режисьор и предизвика ранно раздвижване около Оскарите за бившия борец, превърнал се в холивудска суперзвезда. Гледайте новия трейлър тук.
Биографичната драма на A24, която разказва за бурния живот на пионера в смесените бойни изкуства Марк Кер, получи бурни 15-минутни овации на световната си премиера на 1 септември, като Джонсън беше видимо емоционален, докато публиката на Лидо избухваше в продължителни аплодисменти. Ентусиазираният прием на филма го превърна в сериозен претендент за награди преди излизането му по кината на 3 октомври.
Истинската история зад "Машината"
Марк Кер се превърна в една от първите легенди на смесените бойни изкуства в края на 90-те години на миналия век, спечелвайки прозвището "Машината за разбиване" благодарение на опустошителния си стил на бой на земя и удари. Роден в Толедо, Охайо, през 1968 г., Кер първо се отличава като шампион по борба в първа дивизия на NCAA, а след това преминава към бруталния свят на безкомпромисните боеве.
Професионалната кариера на Кер започва експлозивно на World Vale Tudo Championship 3 в Бразилия през януари 1997 г., където той доминира над трима противници, за да спечели победата в турнира. Успехът му привлича вниманието на Ultimate Fighting Championship, където той става един от само петимата бойци, спечелили няколко турнира на UFC. На UFC 14 Керъл печели турнира в тежка категория, като побеждава Моти Хоренщайн и Дан Бобиш за общо четири минути бойно време. Той последва този триумф в UFC 15, като съсипа Грег Стот и Дуейн Кейсън само за 70 секунди общо.
След UFC Кер се утвърждава като сила в борбата, като печели четири титли от световното първенство на ADCC в различни теглови категории и в абсолютната дивизия. Преминаването му в японската Pride Fighting Championships му позволи да се състезава срещу елитни състезатели, сред които Игор Вовчанчин, Казуюки Фуджита и Енсон Иноуе.
Документалният филм, с който започна всичко
Историята на боеца достига за първи път до масовата публика чрез документалния филм на Джон Хаямс от 2002 г. "Smashing Machine: Животът и времето на екстремния боец Марк Кер". Документалният филм представя безпощадно изследване на пика в кариерата на Кър между 1999 и 2001 г., документирайки битките му с пристрастяването към болкоуспокояващи и физическото натоварване от състезанията в ранната, по-брутална епоха на спорта.
Оригиналният документален филм улавя уязвимостта на Кър зад страховитата му външност, показвайки как той иска наркотици от приятели и персонал, докато се бори с психологическата травма от повтарящите се травми на главата. Този суров портрет получи широко одобрение от критиците заради честното представяне на човешката цена на професионалните боеве.
Машината за разбиване
Адаптацията на Бени Сафди превръща документалния материал в нещо, което критиците определят като арт филм, маскиран като спортна биография. Режисьорът, който работи самостоятелно за първи път след години на сътрудничество с брат си Джош, подхожда към материала с това, което той нарича "радикална емпатия". В речта си при получаването на "Сребърен лъв" Сафди обяснява своята визия:
"Ако можем да съчувстваме на някой, който изглежда непобедим, можем да съчувстваме на всеки".
Филмът е заснет с 16-милиметрови и 70-милиметрови IMAX камери от оператора Масео Бишъп, което го прави първата продукция на A24, заснета с технологията IMAX. Този технически подход създава онова, което рецензентите описват като сурова, документална естетика, която засилва суровото емоционално въздействие на филма.
Режисурата на Сафди съзнателно избягва традиционните за спортните филми похвати, избягвайки типичните героични поражения или победи в полза на по-съзерцателно изследване на характера. Музиката на експерименталния джаз музикант Нала Синефро включва ефирни арфи и нежни саксофони, които осигуряват неочаквано нежен фон на бруталните бойни сцени.
Трансформиращото изпълнение на Скалата
Критиците единодушно оценяват физическата и емоционалната трансформация на Джонсън за ролята. Актьорът претърпя драматична промяна в тялото си, като изглеждаше значително по-слаб от типичната си физика в блокбъстърите, докато възприемаше маниерите и речта на Кер. Трансформацията помогна на Джонсън да се потопи в образа, като много рецензенти отбелязаха пълното му отдалечаване от утвърдения му екранен образ.
Джордан Минцър от "Холивуд рипортър" описва изпълнението на Джонсън като "най-завладяващото досега", като го сравнява с номинираното за "Оскар" изпълнение на Мики Рурк в "Кечеистът". Оуен Глейбърман от Variety го нарича "трансформиращ", отбелязвайки, че Джонсън "изглежда напълно различен актьор".
Ролята представлява пресметнат завой в кариерата на Джонсън, който признава, че се чувства заклеймен от успеха си в екшън филмите. По време на пресконференцията във Венеция Джонсън разкри желанието си да изследва по-дълбок материал:
"Имах късмета да се радвам на кариерата, която имах през годините, и да създавам филмите, които продуцирах. Въпреки това имаше един вътрешен глас, малък глас, който се чудеше: "Ами ако? Ами ако можех да направя друго? Искам да изследвам повече".
Поддържаща роля на Емили Блънт
Емили Блънт представя убедително ролята на Доун Стейпълс, приятелката на Кер по време на пика на кариерата му. Критиците оценяват високо образа ѝ на жена, която балансира между състраданието и изтощението, докато живее с човек, способен на самоунищожение. Сафди е работил в тясно сътрудничество с Блънт, за да гарантира, че гласът и присъствието на Стейпълс ще имат еднаква тежест на фона на доминирания от мъже разказ във филма.
Химията между Джонсън и Блънт е изтъкната като една от емоционалните котви на филма, като връзката им служи като сърцевина на историята, изследваща уязвимостта под силата.
Успехът на филма във Венеция породи значителни спекулации за сезона на наградите. Критиците правят паралели с други премиери във Венеция, които са започнали успешни кампании за "Оскар", особено емоционалното посрещане на "Кит" от Брендън Фрейзър на фестивала през 2022 г. Петнадесетминутните овации на Джонсън съвпаднаха с някои от най-запомнящите се моменти на фестивала, като актьорът се разплака, докато публиката продължаваше с продължителните си аплодисменти.
Главният редактор на наградите на Variety Клейтън Дейвис публично заяви, че Джонсън представлява сериозен претендент за "Оскар", което означава потенциална първа номинация за "Оскар" за екшън звездата. Рейтингът на филма от 94% в Rotten Tomatoes и 79/100 в Metacritic потвърждават консенсуса на критиците относно качеството му.
A24 позиционира "The Smashing Machine" за широка премиера на 3 октомври - време, което предполага амбиции за сезона на наградите. Маркетинговата кампания на студиото набляга на драматичната трансформация на Джонсън и на артистичния авторитет на филма, което привлича както мейнстрийм аудиторията, така и гласуващите за награди.